“Porta arracades. És nina”

A Espanya i a molts altres països, existeix una tradició masclista molt arrelada que consisteix en perforar les orelles de les nines quan són molt petites amb l’objectiu de que puguin portar arracades. Pel que fa als homes, antigament era impensable. I a dia d’avui, poden portar arracades sense ser jutjats (pareix que s’està superant un micromasclisme…). Però en el cas dels homes, portar arracades o no, depèn d’una decisió personal a partir de l’adolescència o en l’edat adulta. En el cas de les nines, poques vegades parteix d’una decisió personal ja que són sotmeses a aquesta perforació als pocs dies del seu naixement per costum.

Quan els/les nadons/es són tan petits/es, és difícil identificar a quin sexe pertanyen perquè encara no tenen trets sexuals secundaris visibles. Per la qual cosa, una forma de fer visible el sexe és a través de les arracades en les orelles.

Es tracta d’una mutilació que afecta a la integritat física de les nines i que malgrat ser una forma de violència, està absolutament normalitzada en la nostra societat i tolerada en nom de la tradició. Cada vegada hi ha més pares i mares que decideixen no perforar les orelles de les seves filles, esperant que siguin elles les que decideixin en el futur si volen o no volen portar-les. De la mateixa manera que els al·lots també ho poden decidir a certa edat.

El fet de portar arracades marca, des de l’inici de la vida, que ets una dona o un home. El gènere es deixa clar des del primer moment. “Dona vas néixer, dona cal reconèixer-te, perquè com a dona cal tractar-te, amb tot el que això significa”.

Diversos estudis mostren que les persones adultes no es comporten de la mateixa manera amb els/les nadons/es segons si es tracta d’un nin o una nina. Nins i nines són condicionats amb estímuls diferents. Fins i tot s’ha demostrat que davant el plor d’un/a nadó/a, es reacciona amb variacions segons el sexe, fent interpretacions diferents del motiu del seu plor. La socialització diferencial comença des del primer moment que es coneix el sexe de l’embrió i continua amb força ja des dels seus primers dies.

Que és més bonica una nadona amb arracades? això es un micromasclisme relacionat amb l’estètica femenina.

Que és millor perforar-li les orelles de petita per evitar el sofriment posterior quan sigui més gran? Donar per segur que, com es nina, voldrà portar arracades també és un micromasclisme basat en la creença estereotipada.

Aquest és un exemple més de violència de gènere subtil o micromasclisme, que forma part del puzzle d’una societat masclista.

 

“Lleva pendientes. Es niña”

En España y muchos otros países, existe una tradición machista muy arraigada que consiste en perforar las orejas de las niñas cuando son muy pequeñas con el objetivo de que puedan llevar pendientes. Antiguamente los hombres no llevaban las orejas perforadas bajo ningún concepto, a día de hoy, pueden llevarlas sin ser juzgados (parece que se está superando un micromachismo…).  Pero en el caso de los hombres, llevar pendientes o no, depende de una decisión personal a partir de la adolescencia o en la edad adulta. En el caso de las niñas, pocas veces parte de una decisión personal puesto que se las somete a dicha perforación a los pocos días de su nacimiento, por costumbre.

Cuando los/las bebés son tan pequeños/as, es difícil identificar a qué sexo pertenecen porque todavía no tienen rasgos sexuales secundarios visibles, por lo que una forma de hacer visible el sexo es a través de los pendientes en las orejas.

Se trata de una mutilación que afecta a la integridad física de las pequeñas y que a pesar de ser una forma de violencia, está absolutamente normalizada en nuestra sociedad y tolerada en nombre de la tradición. Cada vez hay más padres y madres que deciden no perforar las orejas de sus hijas, esperando que sean ellas las que decidan el día de mañana si quieren, o no quieren, llevar pendientes. Del mismo modo que los chicos (hombres) también lo pueden decidir a cierta edad.

El hecho de llevar pendientes marca desde el inicio de la vida que eres una mujer o un hombre. Se deja claro el género desde el primer momento.

Varios estudios muestran que las personas adultas no se comportan de la misma manera con los/las bebés, según si se trata de un niño o una niña. Niños y niñas son condicionados/as con estímulos diferentes. Incluso se ha demostrado que ante el llanto de un/a bebé, se reacciona con variaciones si el bebé es niño o niña, tendiendo a hacer interpretaciones distintas del motivo de su llanto. La socialización diferencial empieza desde el primer momento que se conoce el sexo del embrión y continúa con fuerza ya desde sus primeros días.

¿Que es más guapa una bebé con pendientes? Esa percepción está formada a partir de un micromachismo relacionado con la estética femenina.

¿Que es mejor peforarle las orejas cuando sea pequeña para ahorrarle un sufrimiento futuro? Dar por hecho que, como es niña, querrá llevar pendientes en el futuro es una creencia basada en el sexismo, por tanto, otro micromachismo.

He aquí otro ejemplo de violencia de género sutil, que forma parte del puzzle de micromachismos de una sociedad machista.

 

Projecte finançat per la Direcció General Esports i Joventut del Govern Balear

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